ستایش جونمستایش جونم، تا این لحظه: 13 سال و 8 ماه و 1 روز سن داره
محمدصدرا جونممحمدصدرا جونم، تا این لحظه: 9 سال و 6 ماه و 4 روز سن داره

ناز دونه خونمون ستایش

چگونه فرزندانی شاد داشته باشیم؟؟؟؟؟؟؟

1391/6/26 10:43
نویسنده : مامانی
277 بازدید
اشتراک گذاری
 
 
 
كارشناسان معتقدند كودكان فطرتی پاك دارند و در صورتی كه این لوح پاك مخدوش نشود ، در بزرگسالی افرادی خوشحال و موفق خواهند بود. بیشتر افرادی كه شاد و موفق هستند نیز مشخصات مشتركی دارند كه می‌توان با توجه به آنها كودكان خود را به نحوی تربیت كنیم كه در آینده افرادی سالم و شاداب و در كارها و مراحل زندگی موفق باشند.
مطلب زیر شما والدین عزیز را با این موارد آشنا می‌كند:
اعتماد
 
اعتماد منطقی به دیگران می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌های آینده فرزندتان باشد. شاید جالب باشد كه بدانید 6 ماه اول زندگی فرزندتان نقش قابل ملاحظه‌ای در این میان دارد.
 
در این دوران توجه زیاد به كودك به هیچ وجه او را لوس نمی‌كند. بلكه شما با توجه به نیازهای او احساس امنیت و اطمینان خاطر را در وی ایجاد می‌كنید.
 
همچنان كه كودك رشد می‌كند شما كمی‌ خود را عقب می‌كشید و اجازه می‌دهید تا بداند بدون حضور دائم شما به منظور تامین سریع نیازهایش نیز می‌تواند زندگی كند.
 
گفتار و رفتار شما به فرزندتان می‌آموزد كه آیا می‌توان به دیگران اعتماد كرد یا نه. پس سعی كنید به گونه‌ای رفتار كنید كه وقتی حس استقلال او تقویت می‌شود، بتواند ارتباط پایدار و سازنده‌ای مبتنی بر عقل و منطق با افراد برقرار كند.
 
عجولانه واكنش نشان ندهید
 
گاهی اوقات سعی كنید قبل از بروز هر واكنشی تا 10 بشمارید. كمی آرام شوید و سپس در مورد رفتارتان تصمیم بگیرید.
 
باید به فرزندتان نشان دهید كه آرام هستید و عكس‌العمل‌های حساب نشده و عجولانه ندارید. زیرا كودكتان رفتار شما را الگو قرار می‌دهد.
 
كودكان به طور فطری خودمحور هستند یعنی درخصوص افكار خود و دیگران قبل از دیگران فكر می‌كنند و اهمیت می‌دهند.
 
به همین سبب پیش از 3 سالگی برای كودكان واقعا سخت است كه همدردی كنند. با این حال شما می‌توانید با رفتار و واكنش بموقع و با محبت خود به آنها نشان دهید كه احساسشان را می‌فهمید و برایتان مهم است.
 
چنانچه می‌بینید انگشت فرزندتان زخم شده به جای این‌كه به او بگویید چیز مهمی‌ نیست، بهتر است به وی بگویید می‌دانید زخم شدن دست دردناك است و احتمالا سوزش هم دارد.
 
پس بهتر است مراقب دست خود و دیگران باشد زیرا آسیب زدن به دیگران هم بشدت دردناك است.
 
تعهد ، كلید زندگی موفق است
 
یكی از كلیدهای زندگی موفق اجتماعی پایبندی به عهدها و تعهدات بسته شده است.
 
بنابراین بهتر است از سنین خیلی پایین به فرزندتان مسوولیت دهید. برای مثال از او بخواهید لباس‌های كثیفش را در ماشین لباسشویی بریزد یا این‌كه لیوان آبش را از اتاق به آشپزخانه بیاورد تا برایش بشویید.
 
هرگز تصور نكنید با ندادن مسوولیت به فرزندان برایشان دلسوزی كرده و به آنها محبت می‌كنید. شما با این كار زندگی‌ آینده را برایشان سخت و غیرقابل تحمل می‌سازید.
 
وقتی فرزندتان به سن دبستان رسید، می‌توانید از او بخواهید روی میز را با دستمال تمیز كند.
 
مسوولیت‌های محوله را در هر سنی مطابق با توانایی‌های فرزندتان در همان سن هماهنگ سازید.
 
در ضمن اگر مسوولیتی را به وی محول می‌كنید، خودتان آن كار را انجام ندهید تا او در قبال مسوولیت خود احساس تعهد كند.
 
اعتماد به‌نفس بسیار مهم است
 
اعتماد به‌نفس از جمله مواردی است كه شما نقش قابل ملاحظه‌ای در شكل‌گیری آن در فرزندتان دارید و نتایج تقویت یا تضعیف این اعتماد به‌نفس نیز در تمام مراحل زندگی آینده او انعكاس می‌یابد.
 
زمانی كه به كودكتان مهارت‌های گوناگون را می‌آموزید تا بتواند مستقل باشد، احساس اعتماد به‌نفس در او تقویت می‌شود.
 
اما اگر مرتب در پی این باشید كه همه جا با شما باشد و همه كارهایش را در حضور شما انجام دهد، احساس اعتماد به‌نفس وی را تضعیف می‌كنید و این صدمه تا بزرگسالی و در زندگی شغلی و خانوادگی‌اش خود را نشان می‌دهد.
 
به او بیاموزید صبور باشد و با احساس مسوولیت و اعتماد به‌نفس مسائلش را حل كند.
 
كودكانی كه بهتر می‌توانند مسائل خود را حل كنند در آینده از اعتماد به‌نفس بیشتری برخوردارند و احساس رضایت و استقلال بیشتری می‌كنند.
 
پایه‌ریزی احساس اعتماد و امنیت، صبر، همدلی، مسوولیت‌پذیری و اعتماد به‌نفس در زندگی كودك شما دقیقا همان چیزی است كه سعادت و موفقیت آینده او را شكل می‌دهد.
 
فقط به یاد داشته باشید رفتار و حركات شما بیشتر از گفتارتان به آنها الگو می‌دهد. توجه داشته باشید سرگرمی‌، بازی و شادی كودك شما نیز به اندازه آموزش برایش اهمیت دارد و می‌تواند در بازی و تعامل با افراد دیگر درس‌های ارزنده‌ای را بیاموزد كه تاثیری چندین برابر در پیشرفت‌های فردی و خانوادگی وی داشته باشد.
 
در ضمن در ارتباط با دیگران نحوه ارتباط موثر و اعتماد و احترام را می‌آموزد. پس هرگز نخواهید تمام وقت را در كنار شما باشد.
 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان مهسا.
26 شهریور 91 11:13
سلام.مطلبتونو کوپی کردم میخونم ان شاله.ممنون خانومم.ستایشتون خیییییییییلی نازه.خدا حفظش کنه.به وب تبسم منم سر بزنید.